Wyznanie wiary

I. B贸g

Wierzymy w jedynego wiecznego Boga, istniej膮cego w trzech osobach 鈥 Ojca, Syna i Ducha 艢wi臋tego, daj膮cych si臋 odr贸偶ni膰, lecz niepodzielnych w swej istocie; wsp贸艂istniej膮cych i r贸wnych w naturze, przymiotach, mocy i chwale.

Wierzymy w Boga, kt贸ry stworzy艂 wszystko, co istnieje z niczego, oraz jest dawc膮 偶ycia wszelkich istot 偶ywych widzialnych i niewidzialnych.

B贸g stworzy艂 cz艂owieka na sw贸j obraz i podobie艅stwo; stworzy艂 go jako m臋偶czyzn臋 i niewiast臋.

(1Mj偶 1,22; 1Mj偶 2,7 i 15-17 i 22; 1Mj偶 5, 1-2; 5Mj偶 6,4; Dz 14,15; Hbr 1,2-3)

II. Biblia (Pismo 艢wi臋te)

Pismo 艢wi臋te jest Bo偶ym objawieniem przychodz膮cym od Boga i spisanym przez autor贸w pisz膮cych pod natchnieniem Ducha 艢wi臋tego. Wierzymy, 偶e Biblia jest jedynym natchnionym i nieomylnym Bo偶ym objawieniem danym kiedykolwiek cz艂owiekowi i uwa偶amy spisane S艂owo Bo偶e za najwa偶niejszy autorytet we wszystkich sprawach dotycz膮cych natury Boga i zbawienia cz艂owieka (to znaczy: w dziedzinie wiary i moralno艣ci).

Wyznajemy, 偶e Pismo 艢wi臋te sk艂ada si臋 z 66 ksi膮g kanonicznych (39 ksi膮g Starego Testamentu i 27 ksi膮g Nowego Testamentu).

III. Grzech cz艂owieka

Wierzymy, 偶e B贸g stworzy艂 cz艂owieka na sw贸j obraz i podobie艅stwo, daruj膮c mu woln膮 wol臋, kt贸rej nie da艂 innym 偶ywym istotom. B贸g stworzy艂 cz艂owieka po to, by mie膰 z nim relacj臋 (spo艂eczno艣膰) i aby dzieli膰 z nim funkcje panowania, oraz by nape艂ni膰 ziemi臋. Jednak grzech pope艂niony przez pierwszych ludzi (Adam i Ewa) oddali艂 ca艂膮 ludzko艣膰 na wszystkie pokolenia od Stw贸rcy i skaza艂 j膮 na pot臋pienie, powoduj膮c 艣mier膰 duchow膮 ludzi z wyj膮tkiem Jezusa Chrystusa.

Jednak B贸g w swojej mi艂o艣ci nie pozostawi艂 cz艂owieka w stanie grzechu i pot臋pienia. Wielokrotnie kierowa艂 do niego swoje S艂owo przez m臋偶贸w Bo偶ych i prorok贸w Starego Testamentu, a kiedy nadesz艂a pe艂nia czasu pos艂a艂 na 艣wiat swojego Syna Jezusa Chrystusa.

(1Mj偶 3,6 i 23; Ps 51,7; Rz 3,10-19 i 23; Rz 5,12; Rz 7,11-25)

IV. Jezus Chrystus

Wierzymy, 偶e Pismo 艢wi臋te objawia, 偶e Pan Jezus Chrystus jest odwiecznym jednorodzonym Synem Bo偶ym, kt贸ry zawsze istnia艂 wraz z Ojcem i Duchem 艢wi臋tym i kt贸ry przez swoje wcielenie przyj膮艂 posta膰 cz艂owieka, staj膮c si臋 Bogiem-cz艂owiekiem. Jezus Chrystus przyj膮艂 posta膰 cz艂owieka przez pocz臋cie z Ducha 艢wi臋tego i narodzenie si臋 z dziewicy Marii. W jednej osobie Chrystusa istniej膮 dwie natury: boska i ludzka, a ka偶da jest kompletna i niepodzielna. Mo偶na je rozr贸偶ni膰, lecz nie mo偶na rozdzieli膰, przez co Chrystus jest w pe艂ni cz艂owiekiem i w pe艂ni Bogiem. To zjednoczenie boskiej i ludzkiej natury, b臋d膮ce bezgrzesznym i doskona艂ym, uprawnia Go do bycia jedynym ofiarowanym po艣rednikiem pomi臋dzy Bogiem a cz艂owiekiem.

(Ps 2,7; Ps 110,1-4; Mt 1,23; 艁k 1,31-33; J 1,14; 1Tm 2,5; 1J 2,1)

V. Odkupienie rodzaju ludzkiego (zbawienie)

Wierzymy, 偶e Jezus Chrystus umieraj膮c na krzy偶u zg艂adzi艂 nasze grzechy. B臋d膮c Synem Bo偶ym i Panem ca艂ego 艣wiata, ofiarowa艂 cia艂o swoje na odkupienie i zbawienie rodzaju ludzkiego. Jezus Chrystus umieraj膮c na krzy偶u zg艂adzi艂 nasze grzechy, niwecz膮c dzie艂a diab艂a. W 艣mierci Chrystusa wykona艂o si臋 ca艂kowite zado艣膰uczynienie sprawiedliwego s膮du Bo偶ego i pojednanie cz艂owieka z Bogiem.

Jezus, po swojej 艣mierci, wst膮pi艂 do piek艂a, trzeciego dnia zmartwychwsta艂, nast臋pnie wst膮pi艂 do nieba i otrzyma艂 od Ojca w艂adz臋 nad wszelkim stworzeniem.

Jezus Chrystus przygotowa艂 zbawienie dla wszystkich ludzi, kt贸re staje si臋 udzia艂em cz艂owieka przez pokut臋, wiar臋 i powt贸rne narodzenie (J 3,3-5). Prawdziwa pokuta jest to 偶al za grzechy, wyznanie grzechu i porzucenie go. Wiara z kolei daje pewno艣膰 odpuszczenia grzech贸w i pe艂nego zbawienia.

W chwili prawdziwej pokuty i nawr贸cenia w cz艂owieku odbywa si臋 wewn臋trzna przemiana, kt贸r膮 Biblia nazywa powt贸rnym narodzeniem.

Wierzymy, 偶e B贸g pragnie zbawi膰 ka偶dego cz艂owieka. Zbawienie jest darem 艂aski, na kt贸ry 偶aden cz艂owiek nie mo偶e sobie zas艂u偶y膰. Przyj臋cie tego daru dokonuje si臋 przez wiar臋 w Pana Jezusa Chrystusa.

(Iz 53,10; Rz 3,25; Hbr 2,17; Rz 5,10; 艁k 10,13; Jl 2,12-13; Job 42,6; 艁k 18,13-14; Mt 12,41; Ez 14,6; Iz 55,7; Dz 16,31; Rz 3,28; Ef 1,7; Ef 2.8-9; J 3,1-8)

VI. Duch 艢wi臋ty

Duch 艢wi臋ty jest trzeci膮 Bosk膮 osob膮 wiecznego Boga, wsp贸艂r贸wn膮, wsp贸艂wieczn膮 i wsp贸艂istniej膮c膮 wraz z Ojcem i Synem. Jego s艂u偶b膮 jest zar贸wno przekonanie o grzechu i nawr贸cenie cz艂owieka, jak i objawienie wierz膮cemu Syna i Ojca. Od czasu uwielbienia Pana Jezusa Chrystusa Duch 艢wi臋ty w swych dzia艂aniach pracuje poprzez wszystkich, kt贸rzy wierz膮 w Ojca przez Syna.

Duch 艢wi臋ty udziela si臋 cz艂owiekowi w duchowym odrodzeniu, w chrzcie w Duchu, u艣wi臋ceniu oraz w duchowych darach 艂aski Bo偶ej.

(1Mj偶 1,2; Mt 28,19; Dz 5,3-4; 1Kor 12,4-6; 2Kor 3,17-18; Ps 139,7-10; 艁k 1,35; J 14,17; 1Kor 2,10; Hbr 9,14; 1P 4,14; Ez 37,9; Iz 63,10; J 3,5; J 16,8-9; Dz 1,5; Dz 2,38; Dz, 8,14-17; 2Tes 2,13; Rz 12,6-8; 1Kor 12,4-11)

VII. Chrzest w Duchu 艢wi臋tym

Wierzymy, 偶e chrzest w Duchu 艢wi臋tym jest dost臋pny dla ka偶dego chrze艣cijanina. Chrzest w Duchu 艢wi臋tym (lub inaczej: chrzest Duchem 艢wi臋tym) jest to okre艣lone prze偶ycie cz艂owieka wierz膮cego, zwi膮zane z przyj臋ciem daru Ducha 艢wi臋tego, r贸偶ne od nowego narodzenia. Przyj臋ciu tego daru towarzyszy nape艂nienie Duchem 艢wi臋tym, m贸wienie innymi (obcymi) j臋zykami oraz inne dary Ducha 艢wi臋tego.

M贸wi膮c jeszcze inaczej chrzest w Duchu 艢wi臋tym, to prze偶ycie, w czasie, kt贸rego ca艂a osobowo艣膰 wierz膮cego prze偶ywa zanurzenie, otoczenie i przyobleczenie w obecno艣膰 i moc Ducha 艢wi臋tego zst臋puj膮cego na niego od wewn膮trz i z zewn膮trz.

(Mt 3,11; Mk 1,8; 艁k 3,16; J 1,33; Dz 1,4-5; Dz 2,1-4)

VIII. Chrzest w wodzie

Wierzymy, 偶e sam Pan Jezus Chrystus poleci艂 chrzci膰 przez zanurzenie w wodzie. Chrzest w wodzie jest 艣wiadectwem 艣mierci grzesznika dla grzechu i tego 艣wiata oraz zmartwychwstaniem ku nowemu 偶yciu dla sprawiedliwo艣ci, przez co staje si臋 dla wierz膮cego narz臋dziem zbawienia.

Wierzymy, 偶e Biblia wyra藕nie przedstawia chrzest w wodzie jako wyraz 艣wiadomego nawr贸cenia i wiary w odpowiedzi na przes艂anie (g艂oszenie) Ewangelii.

(Mt 29,19; Mk 16,16; Dz 8,35-39; Dz 16,31-33; Rz 6,3-4; Dz 2,38 i 41; Dz 8,12-13)

IX. Wieczerza Pa艅ska

Wierzymy w Wieczerz臋 Pa艅sk膮, kt贸r膮 Pan Jezus ustanowi艂 przed swoj膮 m臋k膮 na Golgocie. Jest ona ustanowiona na pami膮tk臋 艣mierci Jezusa Chrystusa oraz przelania Jego 艣wi臋tej krwi za ca艂y ludzki rodzaj. Sprawowanie Wieczerzy Pa艅skiej ma nam przypomnie膰 o dobrodziejstwie 艣mierci i cierpie艅 Jezusa Chrystusa, o odkupieniu i wiecznym zbawieniu; Jest to r贸wnie偶 uczta mi艂o艣ci i jedno艣ci, jak膮 mamy z Bogiem i mi臋dzy sob膮 w ko艣ciele.

Wierzymy, 偶e podczas wieczerzy spo偶ywamy krew i cia艂o Jezusa Chrystusa 鈥 na podstawie s艂贸w, kt贸re wypowiedzia艂 w Mt 26,26-28. Wierzymy te偶, 偶e Wieczerz臋 Pa艅sk膮 mog膮 spo偶ywa膰 wszystkie nowonarodzone osoby.

(艁k 22,19-20; 1Kor 11,23-24 i 26; Mt 26,26-28; Mk 14,22; Dz 2,42-46; 1Kor 10,16)

X. Ma艂偶e艅stwo

Wierzymy, 偶e ma艂偶e艅stwo zosta艂o ustanowione przez Boga w akcie stworzenia cz艂owieka. Mo偶e by膰 zawarte tylko mi臋dzy jednym m臋偶czyzn膮 i jedn膮 kobiet膮. Nie mo偶na po艂膮czy膰 zwi膮zkiem ma艂偶e艅skim bliskich krewnych. Ma艂偶e艅stwo to trwa艂e przymierze przed Bogiem.

Ma艂偶e艅stwo jest trwaj膮cym ca艂e 偶ycie przymierzem, czyli jest nierozerwalne 鈥 wynika to mi臋dzy innymi z koncepcji trwa艂ego ma艂偶e艅stwa, do kt贸rej odwo艂ywa艂 si臋 Jezus, gdy m贸wi艂: 鈥濩o tedy B贸g z艂膮czy, cz艂owiek niechaj nie roz艂膮cza鈥 (Mt 19,6).

Ma艂偶e艅stwo nie jest wieczne 鈥 mimo, 偶e jest zobowi膮zaniem trwaj膮cym przez ca艂e 偶ycie ma艂偶onk贸w na ziemi. Przymierze ma艂偶e艅skie ko艅czy si臋 z chwil膮 艣mierci jednego z ma艂偶onk贸w.

Wierzymy, 偶e Pismo 艢wi臋te (szczeg贸lnie Nowy Testament) nie pozwala na inn膮 wolno艣膰 w dziedzinie wyboru m臋偶a lub 偶ony, jak tylko na zawarcie zwi膮zku ma艂偶e艅skiego w艣r贸d 鈥瀝odu wybranego鈥 鈥 czyli z osob膮 zbawion膮.

(1Mj偶 2,20-25; 3Mj偶 18,6-18 i 20; Mt 19,3-12; Mk 10, 1-12; 1Tm 4,3; Hbr 13,4; 1Kor 7,39; 1Kor 8,5; Ef 6,1-2; Kol. 3,20-21)

XI. Objawienie

B贸g Biblii jest tym, kt贸ry objawia Siebie swemu stworzeniu. B贸g stwarzaj膮c cz艂owieka z jego umys艂owymi i duchowymi zdolno艣ciami, ukazuje sw贸j zamiar 鈥 bycia poznanym przez cz艂owieka. Jednak od czasu upadku cz艂owieka, te umys艂owe i duchowe zdolno艣ci zosta艂y przyt臋pione (ograniczone) i nie jest on w stanie sam z siebie w pe艂ni odkry膰, pozna膰 Boga i mie膰 z Nim relacj臋 (spo艂eczno艣膰). Tak wi臋c B贸g w swej 艂asce i mi艂o艣ci przej膮艂 inicjatyw臋, objawiaj膮c stopniowo Siebie, czego uwie艅czeniem jest Pan Jezus Chrystus. Tylko przez Jezusa Chrystusa cz艂owiek mo偶e osobi艣cie pozna膰 Boga.

XII. Anio艂owie

Wierzymy, 偶e Pismo 艢wi臋te wyra藕nie naucza o istnieniu anio艂贸w 鈥 pe艂nych mocy, stworzonych istot duchowych. Anio艂owie przewy偶szaj膮 ludzi godno艣ci膮 i moc膮. G艂贸wnym ich zadaniem jest wielbienie Boga i s艂u偶enie Mu. Nie rozradzaj膮 si臋 one, lecz s膮 zbiorem istot stworzonych, aby us艂ugiwa膰 dziedzicom zbawienia. Istniej膮 dwa rodzaje anio艂贸w: wybrani i upadli (szatan, zwierzchno艣ci, moce i demony). Biblia zabrania wielbi膰 (czci膰) jakiegokolwiek anio艂a.

(Hbr 1,7 i 14; Obj 22,8-9; Iz 6,2; Ez 10,1-22; Hbr 12,22)

XIII. Szatan i demony

Wierzymy, 偶e Biblia naucza o istnieniu szatana (diab艂a), kt贸ry jest tw贸rc膮 grzechu i kr贸lem zast臋p贸w upad艂ych anio艂贸w, duch贸w wykonuj膮cych jego dzie艂o, zwanych demonami lub inaczej duchami nieczystymi.

Jezus Chrystus na Golgocie pokona艂 szatana wraz z jego kr贸lestwem ciemno艣ci. Nast臋pnie upowa偶ni艂 sw贸j Ko艣ci贸艂 do uwalniania od niego ludzi i przyprowadzania ich do kr贸lestwa 艣wiat艂o艣ci.

Ostateczny s膮d nad szatanem i jego zast臋pami odb臋dzie si臋 wtedy, gdy zostan膮 one na zawsze wrzucone do biblijnego jeziora ognistego.

(Iz 14,12-15; Ez 28,12-19)

XIV. Opatrzno艣膰 Bo偶a

Wierzymy, 偶e stworzywszy ten 艣wiat B贸g nie pozostawi艂 go samemu sobie, ale w dalszym ci膮gu troszczy si臋 o niego, tj ochrania go, wsp贸艂dzia艂aj膮c z cz艂owiekiem i pomagaj膮c mu r贸偶nymi sposobami.

Bo偶a opieka rozci膮ga si臋 na natur臋, na losy poszczeg贸lnych ludzi i narod贸w oraz na zwierz臋ta i rzeczy.

(Jb 34,12-13; Ne 9,6; Ps 145,9; Dz 14,15-17; Mt 6,26 i 30; Ps 104,19-30)

XV. Uzdrawianie chorych

Wierzymy, 偶e fizyczne cia艂o cz艂owieka zostanie odkupione dopiero w chwili powt贸rnego, chwalebnego przyj臋cia Jezusa Chrystusa przez zmartwychwstanie umar艂ych i przemienienie 偶yj膮cych. B贸g jednak okazuje 艂ask臋 uzdrowienia cia艂a r贸wnie偶 w doczesno艣ci przez modlitw臋 wiary w zbawcze dzie艂o Jezusa Chrystusa i poprzez dary uzdrawiania oraz przez nauki medyczne. Niekt贸re choroby s膮 wynikiem obecno艣ci z艂ych duch贸w (demon贸w) i uzdrowienie nast臋puje poprzez s艂u偶b臋 uwalniania.

(2Kor 4,16-5,8; 1Kor 15,52-54; Mt 8,1-17; Mt 10,1 i 8; Dz 3,1-9; Mk 16,17-20; Dz 5,12-16; 1Kor 12,9 i 28; Jk 5,13-16; 1Tm 5,23; 2Tm 4,20; Mt 17,15-18; Mk 5,2-9 i 15; Dz 19,11-12)

XVI. W艂adza Pa艅stwowa

Wierzymy, 偶e S艂owo Bo偶e nakazuje wierz膮cym szanowa膰 wszelk膮 w艂adz臋 艣wieck膮 i by膰 jej pos艂usznym w tym, co nie jest sprzeczne z prawem Bo偶ym. Stosunek chrze艣cijanina wobec w艂adzy pa艅stwowej najpe艂niej zawarty jest w Li艣cie Aposto艂a Paw艂a do Rzymian 13,1-7: 鈥濳a偶dy cz艂owiek niech si臋 poddaje w艂adzom zwierzchnim; bo nie ma w艂adzy, jak tylko od Boga, a te, kt贸re s膮, przez Boga s膮 ustanowione. Przeto kto si臋 przeciwstawia w艂adzy, przeciwstawia si臋 Bo偶emu postanowieniu; a ci, kt贸rzy si臋 przeciwstawiaj膮, sami na siebie pot臋pienie 艣ci膮gaj膮. Rz膮dz膮cy, bowiem nie s膮 postrachem dla tych, kt贸rzy pe艂ni膮 dobre uczynki, lecz dla tych, kt贸rzy pe艂ni膮 z艂e. Chcesz si臋 nie ba膰 w艂adzy? Czy艅 dobrze, a b臋dziesz mia艂 od niej pochwa艂臋; 聽jest ona, bowiem na s艂u偶bie u Boga, tobie ku dobremu. Ale je艣li czynisz 藕le, b贸j si臋, bo nie na pr贸偶no miecz nosi, wszak jest s艂ug膮 Boga, kt贸ry odp艂aca w gniewie temu, co czyni 藕le. Przeto trzeba jej si臋 poddawa膰, nie tylko z obawy przed gniewem, lecz tak偶e ze wzgl臋du na sumienie. Dlatego te偶 i podatki p艂acicie, gdy偶 s膮 s艂ugami Bo偶ymi po to, aby tego w艂a艣nie strzegli. Oddawajcie ka偶demu to, co mu si臋 nale偶y; komu podatek, podatek; komu c艂o, c艂o; komu boja藕艅, boja藕艅; komu cze艣膰, cze艣膰.鈥

(Mt 17,27; Mt 22,20-21; 1Tm 2,1-4; 1Tm 3,1-2; 1P 2,17)

XVII. Ko艣ci贸艂

Wierzymy, 偶e Ko艣ci贸艂 jest dzie艂em samego Pana naszego Jezusa Chrystusa. G艂ow膮 Ko艣cio艂a jest Jezus Chrystus. Ko艣ci贸艂 powszechny (inaczej Cia艂o Chrystusa) sk艂ada si臋 z ludzi, kt贸rzy prze偶yli prawdziw膮 pokut臋, moment uwierzenia i zaproszenia Jezusa do swojego 偶ycia jako Pana i Zbawiciela, a tak偶e, w kt贸rych dokona艂o si臋 nowe duchowe narodzenie oraz chrzest w wodzie. Wierzymy, 偶e ka偶dy cz艂owiek, kt贸ry prze偶y艂 nowe duchowe narodziny powinien w艂膮czy膰 si臋 w 偶ycie lokalnego ko艣cio艂a (lokalnej wsp贸lnoty chrze艣cijan), aby wzrasta膰 w wierze i doskona艂o艣ci w Chrystusie.

Nowy Testament uczy o Ko艣ciele Bo偶ym jako o jednym, niepodzielnym, powszechnym Ko艣ciele Jezusa Chrystusa. Jest on sum膮 ko艣cio艂贸w lokalnych.

Ko艣ci贸艂 istnieje w celu s艂u偶enia Bogu dla szerzenia Ewangelii, dla nawracania grzesznik贸w oraz nauczania i wyposa偶ania wierz膮cych.

(Mt 16,18; Ef 1,22; Ef 5,23; 1Kor 12,13; Ef 1,22; Hbr 12,33; 1P 1,18-19; 1P 2,9)

XVIII. Urz臋dy w Ko艣ciele

Wierzymy, 偶e Ko艣ci贸艂 nie mo偶e istnie膰 i rozwija膰 si臋 bez odpowiednich s艂u偶b. Wierzymy, 偶e Pan Jezus wsp贸艂cze艣nie powo艂uje ludzi, aby byli aposto艂ami, prorokami, ewangelistami, pasterzami i nauczycielami, aby przygotowa膰 艣wi臋tych do dzie艂a pos艂ugiwania, do budowy Cia艂a Chrystusowego.

Wierzymy, 偶e ka偶dy lokalny ko艣ci贸艂 (wsp贸lnota) powinien funkcjonowa膰 wed艂ug wzoru nowotestamentowego. Powinien kierowa膰 si臋 S艂owem Bo偶ym przy wsp贸艂dzia艂aniu Ducha 艢wi臋tego.

(艁k 6,12-13; 艁k 10,1; Ef 4,4-16; 1Kor 3,9-13; 1Kor 14,33; 1Kor 10,21-24; 1Tes 5,14-22)

XIX. Wieczno艣膰

Wierzymy, 偶e Biblia naucza, 偶e cz艂owiek 偶yj膮c na ziemi mo偶e wej艣膰 do Kr贸lestwa Bo偶ego. Ci, kt贸rzy odpowiedz膮 na Bo偶膮 艂ask臋 i b臋d膮 Mu pos艂uszni, otrzymaj膮 wieczn膮 nagrod臋 w niebie, miejscu gdzie przybywa B贸g.

Ci, kt贸rzy dobrowolnie odrzucaj膮 艂ask臋 Bo偶膮, wyra偶on膮 w dziele zbawienia przez Jezusa Chrystusa, zgodnie z Bibli膮 skazuj膮 si臋 na wieczne pot臋pienie w piekle 鈥 miejscu przebywania szatana i jego anio艂贸w. Wieczne przeznaczenie cz艂owieka jest rozstrzygni臋te teraz, za 偶ycia.

Wierzymy, 偶e B贸g wyznaczy艂 czas, w kt贸rym wszyscy ludzie stan膮 przed Jezusem Chrystusem. Stanie si臋 to w momencie:

– powt贸rnego przyj艣cia Jezusa Chrystusa 鈥 najpierw w celu pochwycenia wierz膮cych, czyli zmartwychwzbudzonych i przemienionych 偶ywych 鈥 a potem nast膮pi, po zwyci臋stwie nad swoimi wrogami, tysi膮cletnie panowanie Chrystusa z Ko艣cio艂em na ziemi.

– s膮du przed obliczem Boga dla niezbawionych umar艂ych. Niesprawiedliwi, 艣mier膰 i piek艂o wrzucone zostan膮 do jeziora ognistego (druga 艣mier膰), za艣 wiecznym dziedzictwem sprawiedliwych b臋dzie 鈥瀗owe niebo i nowa ziemia鈥.

(Mt 25,31-46; J 5,22-27; 1Kor 3,10-17; 2Kor 5,10; 2P 3,10; Jud 14-15; Mt 26,64; Dz 1,11; J 14,3; 1Tes 4,14-17; Jr 23,5-6; Dn 7,13-14; Mt 24,29-31; Obj 20,1-10; Obj 20,14-15; 2P 3,13; Obj 21,1)